Herstvakantie part two: Slecht weer in Heks!

Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, legden we er de pees op maar lieten we af en toe ook de teugels vieren. De metalstuds en de isolatie vonden vlot hun weg naar de eerste verdieping. De behangwerken vlotten ook aardig, alhoewel we nog een extra Brico-tripje moesten doen om nog enkele rollen extra te gaan halen. Kleine miscalculatie noemen ze dat.

We maakten een prachtige fietstocht langs de andere kant van Tongeren langs dorpen als Widooie, Heks, Vechmaal…

’s Avonds keken we vanuit onze prachtige retro-zetels bij de kachel een filmpje op De Slimste Mens. Leading the simple life, meer moet dat niet zijn!

Herstvakantie 2020 week 1

Ai ai Corona deel 2. Als noodmaatregel had de regering beslist om de herfstvakantie te verlengen tot 11 november. Later werd dat zelfs 2 weken herfstvakantie! Dus veel tijd om dingen klaar te krijgen in Millen!

Maar ook om te genieten van onze tijd samen en de omgeving. Dus stonden er fiets- en wandeltochtjes op het programma, inclusief platte banden en noodoplossingen. We ontdekten het natuurdomein De Kevie naast Tongeren, en pittoreske plaatsjes zoals Nerem en Sluis. We maakten een topwandeling in Kanne.

We haalden ook de laatste appels binnen en braken onze laatste tent af. De tuin was nu klaar voor de winter, nog 1 maal maaien en dan terug uitkijken naar de zomer.

Binnen plakten we gyproc en behangpapier tegen de muur en deden we voorbereidingen om op de eerste verdieping aan de valse plafonds te beginnen.

De week vloog voorbij, net zoals eigenlijk altijd de tijd in Millen sneller lijkt te gaan, vooral omdat we er zo gelukkig zijn!

17-18 & 24-25 oktober: Music, and gyrpocjuice

Een goede combinatie voor fijnproevers. terwijl de gyproc werken schijnbaar eindeloos verder gingen, probeerden we ook applejuice te persen. Het was een keileuke avondvullende activiteit die als eindresultaat nog geen half glas appelsap opleverde! Maar we hebben ons gigantisch geamuseerd, en nog wat powertraining gedaan! We konden nog een mooie kinderstoel op de kop tikken, maakten een muziekhoekje in onze woonkamer. Allemaal volledig in stijl!

We probeerden onze nieuwe kachel uit (yes he brandts) en besloten ons weekend met een verjaardagsconcert in Trix. The Radar Station was na Portland en Meskerem Mees de derde band die we post-corona zagen. Zo fijn om nog eens live muziek te horen! En de crazy gitarist was een echte bonus!

10 en 11 oktober: Interne keuken

Na een fine-tuning van de 50 tinten grijs was het moment aangebroken om de keukenkasten op te hangen. Dit koopje van 20 euro is een prachtig stuk, maar er is een beetje twijfel over het materiaal waarmee het gemaakt is. Het is oerdegelijk en super mooi, maar er is een klein vermoeden dat de platen waarmee het gemaakt is niet zo (as)best zijn… Soit, niet dat we daar niet meer van hebben op onze boerderij 🙂

Verder deden we niet veel grote werken dat weekend, buiten nog wat glaswol breien boven op onze metalstuds.

3 en 4 oktober: Afscheid van onze grote vriend

Dit was een pijnlijk weekend, want de donderdag ervoor hadden we afscheid moeten nemen van onze grote vriend. Omdat Monti even graag naar Millen ging als ons besloten we om hem daar zijn laatste rustplaats te geven. Trouwens even graag is een understatement! Van zodra hij voelde dat we gingen vertrekken mocht je hem geen gaatje geven of hij zat in de auto. Liet je het voorportier openstaan en de voordeur een duizendste van een seconde open… kon je hem van de bestuurdersplaats gaan duwen via de passagierplaats! Die hond zou zelfs langs het klepje van de benzinetank in de auto gekropen zijn als het moest, zo graag ging hij mee op stap naar Millen!

En ginder… rondhossen in de wei vanachter, in de hoop stof gaan liggen die je juist bijeen gekeerd had, gaan slurpen aan zijn water vlak bij de poort, ’s nachts uit je bed stappen en opletten dat je niet over hem struikelde op weg naar de WC….

HIj was er megagelukkig! En onlosmakelijk verbonden aan Millen! Hij was er de eerste keer bij toen we de Kattestraat inreden! En hij heeft er zijn laatste rustplaats!

27 en 28 september: Camping kan de pot op

De naderende herfst deed ons beslissen om de camping op te ruimen. Wachten op een droog moment was geen optie, dus we braken de tenten af en legden ze onder de hangar om te drogen?

We creëerden een slaapkamer, recht weggelopen uit een crack-house om Pauline een slaapplaats te bezorgen. Verder deden we de schilder-voorbereidingen om de keukenkast op te hangen. Aan achter de kast schilderen doen we niet mee, dus maakten we een mooie omranding.

De WC moest een kader krijgen en een mooie bekleding, omdat de loodgieter dan de pot kon hangen en de wc beneden afbreken. Dus het was weer knutselen geblazen!

19 & 20 september= Ra(di)a(to)r love & kringkeuken

Dit weekend mochten we de radiatoren begroeten die onze muren sierden. Omdat we richting herfst gingen werden we wel warm van het idee dat we de koude uit ons stulpje konden verjagen. Wij blij dus, en nu er ook stilaan uitzicht kwam op warm water in huis, konden we ook aan het ontwerp van onze keuken beginnen. We hadden vooraf besloten om zo weinig mogelijk nieuwe spullen te kopen en tikten daarvoor enkele tweedehands keukens uit de jaren stillekens op de kop. Nu begon het puzzelwerk om er iets presentabels van te maken.

Ook onze andere werven (gyproc, tegels afbreken in de wc,…) bleven natuurlijk roepen om enkel uurtjes intensieve arbeid. Alweer een fijn weekend en zo zien we ons droomhuis stilaan vorm krijgen.

12 & 13 september: Sanitair & Meubilair

Na de vernieuwing van de elektriciteit was het nu aan de loodgieter om muren en plafonds te voorzien van leidingen. Onze vakman Daniele Flamiani leverde prima werk! Omdat hij zo snel doorwerkte, zorgde dat er wel voor dat wij een aantal muren waar radiatoren tegen voorzien waren, moesten prepareren. Dit kon met verf, of met gyproc. De wc beneden moest stilaan afscheid nemen van de hemelsblauwe betegeling, en liet de steentjes niet zo maar los. Er was hard labeur voor nodig.

De eerste metal stud plafond kreeg ook stilaan vorm. We deden het op zijn Pipi Langkous’. “We hebben dit nog nooit gedaan, dus we denken dat het wel gaat lukken. ” Een uitstapje naar Maastricht maakte het weekend helemaal af!

5-6/9: Gipsy woman

Omdat een van de volgende weken de ploeg van Flaviani aan onze sanitaire werken ging beginnen moesten we werk maken van enkele muren die een extra bekleding met gipsplaten goed konden gebruiken. Om het met Pipi Langkous te zeggen: Ik heb dat nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan… We hebben wel wat leergeld betaald. Eer we de juiste verhouding gevonden hadden van de ingrediënten van de kleefgips (water en perflix) hingen er al enkele platen tegen de muur waarvan we ons nog steeds afvragen hoe ze in godsnaam kunnen blijven hangen…

Eind augustus: we lachen groen

Aan alle mooie liedjes komt een einde, ook aan de eerste zomer in Millen. Omdat ondertussen al onze meubels en ons huisgerief niet naar ons lief maar naar de garage verhuisd waren, moesten we ook nog een plaats vinden voor de verzameling audio toestellen. Deze gaan op termijn in de garage een mooie plaats krijgen, maar werden nu gedeponeerd in het ijskast/petroleum hok onder het afdak .

Deze week was ook een kantelpunt. Na maanden papier aftrekken, leidingen afbreken, nagels uit muren halen, stukken muur op de grond zien vallen, werd nu de eerste daad van de heropbouw verricht. Het houtwerk in de keuken kreeg in afwachting van de montage van een radiator een nieuwe kleur!